China's Foreign Direct Investment in Mexico's Auto Parts-Automotive Industry: Based on the Minth Group Case Study
dc.provenance | El documento original impreso/digital se encuentra en resguardo del Centro de Investigaciones sobre América del Norte de la Universidad Nacional Autónoma de México. Proyecto CISAN, Memoria Institucional. | |
dc.rights.license | http://ru.micisan.unam.mx/page/terminos | |
dc.coverage.spatial | Norteamérica | |
dc.coverage.temporal | Siglo XXI | |
dc.creator | Ortiz Velásquez, Samuel | |
dc.creator | Prudencio Vázquez, Jaime Alberto | |
dc.date.accessioned | 2025-06-20T21:33:54Z | |
dc.date.available | 2025-06-20T21:33:54Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.issn | 1870-3550 | |
dc.identifier.uri | https://ru.micisan.unam.mx/handle/123456789/1640 | |
dc.description.abstract | En 2020, China desplazó a Estados Unidos como principal país de origen de las inversiones transfronterizas de tipo M&A y ocupó el cuarto lugar como origen de nuevos proyectos greenfield. Este proceso ha ido acompañado de una creciente diversificación de las inversiones hacia actividades en el sector eléctrico, construcción de infraestructura de transporte, manufacturas, finanzas y tecnologías de la información y la comunicación. El artículo examina los determinantes de la inversión directa china en México desde una perspectiva sistémica y territorial bajo la premisa de que la creciente presencia de la inversión directa de empresas privadas chinas en el AAI se explica por las perspectivas favorables de demanda generadas por la presencia de ensambladoras globales en México y por variables de localización como la proximidad a Estados Unidos, las economías de aglomeración y los beneficios del USMCA. | |
dc.description.abstract | In 2020, China displaced the United States as the main country of origin of cross-border M&A type investments and ranked fourth as the origin of new greenfield projects. This process has been accompanied by a growing diversification of investments towards activities in electricity, construction of transport infrastructure, manufacturing, finance, and information and communication technologies. The article examines the determinants of Chinese direct investment in Mexico from a systemic and territorial perspective under the premise that the growing presence of direct investment by Chinese private companies in the AAI is explained by the favorable prospects for demand generated by the presence of global assemblers in Mexico and location variables such as proximity to the United States, agglomeration economies and the benefits of the USMCA. | |
dc.format | ||
dc.format.extent | pp. 139-166 | |
dc.language.iso | Eng | |
dc.publisher | Universidad Nacional Autónoma de México, Centro de Investigaciones Sobre América del Norte | |
dc.relation.requires | Lector PDF. | |
dc.title | China's Foreign Direct Investment in Mexico's Auto Parts-Automotive Industry: Based on the Minth Group Case Study | |
dc.rights.holder | Universidad Nacional Autónoma de México | |
dc.audience | Estudiantes | |
dc.audience | Maestros | |
dc.audience | Investigadores | |
dc.audience | Medios de comunicación | |
dc.audience | Otros públicos | |
dc.description.extract | The emergence of China as a direct investor in Latin America and the Caribbean (LAC) has been verified since 2010. In 2020, China displaced the United States as the main country of origin of cross-border Mergers and Acquisitions (M&A) type investments and ranked fourth as the origin of new greenfield projects (ECLAC, 2021). This process has been accompanied by a growing diversification of investments towards activities in electricity, construction of transport infrastructure, manufacturing, finance, and information and communication technologies (ECLAC, 2021; Dussel Peters, 2021). Chinese direct investors in Mexico are predominantly private companies that arrive through new projects aimed at the auto parts and automotive industry (AAI), as well as transportation and communications (p. 1140). | |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.22201/cisan.24487228e.2022.2.547 | |
dc.identifier.orcid | Ortiz Velásquez, Samuel: https://orcid.org/0000-0003-4685-8953 Prudencio Vázquez, Jaime Alberto: https://orcid.org/0000-0001-5866-1280 | |
dc.relation.issue | No. 2 (34) | |
dc.relation.volume | Vol. 17 | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | |
dc.title.parallel | La inversión extranjera directa de China en la industria de autopartes de México: A partir del estudio de caso del Grupo Minth | |
dc.type.spa | Research article | |
dc.date.copyrighted | 2022 | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 | |
dc.coverage.placeOfPublication | México | |
dc.subject.keywordSpa | T-MEC | |
dc.subject.keywordSpa | Automotive Sector | |
dc.subject.keywordSpa | Regional Value Content and Labor Value Content | |
dc.subject.keywordEng | T-MEC | |
dc.subject.keywordEng | sector automotriz | |
dc.subject.keywordEng | contenido de valor regional y contenido de valor laboral | |
dc.audience.educationLevel | Superior | |
dc.audience.educationLevel | Posgrado | |
dc.identifier.handle | Ortiz Velásquez, Samuel, Prudencio Vazquez, Jaime Alberto, "China's Foreign Direct Investment in Mexico's Auto Parts-Automotive Industry: Based on the Minth Group Case Study", Norteamérica. Revista Académica del CISAN-UNAM, Universidad Nacional Autónoma de México, Centro de Investigaciones sobre América del Norte, 2022, año 17, no. 2 (34), (julio-diciembre): 139-166. |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
-
Artículos [469]
MiCISAN, Repositorio Institucional
Hecho en México, todos los derechos reservados 2018. Esta página puede ser reproducida con fines no lucrativos, siempre y cuando no se mutile, se cite la fuente completa y su dirección electrónica. De otra forma, requiere permiso previo por escrito de la institución.
Sitio Web administrado por: Centro de Investigaciones sobre América del Norte • micisan@unam.mx